Pedagogische studiedag
22/01/2025

Onze basisscholen verenigden de krachten en werkten een boeiend en veelzijdig nascholingsprogramma uit voor al onze leerkrachten, kinderverzorgers, zorgcoördinatoren en beleidsmedewerkers basisonderwijs! Het ideale moment om ervaringen te delen en kennis op te doen.

Wanneer?
Woensdag 22 januari van 9 – 12u  (onthaal vanaf 8u30)
Locaties worden later meegedeeld.

Wat?
Hieronder vind je alle workshops terug. Check wat aansluit bij je interesses en geef via deze forms minimum 3 en maximum 5 VERSCHILLENDE keuzes op. 
OPGELET: er zijn heel wat workshops die ook vorig jaar werden gegeven, dus zorg ervoor dat je niet dezelfde workshop kiest.

We leggen de puzzel en doen ons best om zoveel als mogelijk rekening te houden met elk zijn/haar keuze. 

Op een boeiende dag!

Door bepaalde schooltrajecten hoeven volgende onderwijsprofessionals geen workshops te kiezen:
Ben je leerkracht oudste kleuters/of en lager onderwijs van GO! sportbasisschool Hamme, GO! basisschool De Madelief of GO! basisschool Bunderbos?

Of ben je leerkracht bij GO! leefschool Dendermonde?
>> Klik dan hier!

Kleuteronderwijs

Doelgroep kleuterverzorgers

In deze workshop ontdekken kinderbegeleiders hoe zorg en leren hand in had gaan. Kinderbegeleiders hebben een zeer goed oog voor het welbevinden van het kind en kunnen van daaruit ook het leren en ontwikkelen van kleuters verder stimuleren. We zetten in op praktijkvoorbeelden en het uitwisselen van ervaringen!

Spreker

Liesbeth Kustermans

Doelen

  • Je maakt kennis met concepten als educare, welbevinden en betrokkenheid.
  • Je verwerft inzicht in het doelgericht werken met kleuters en hoe je daar als kinderbegeleider aan kan bijdragen.
  • Je ontwikkelt vanuit de aangereikte theorie nieuwe ideeën om in de klas meteen aan de slag te gaan.

DIT IS DEZELFDE WORKSHOP ALS VORIG JAAR

In deze workshop ontdekken kleuterleerkrachten de meerwaarde van themaloos werken, zowel voor de kinderen in de klas als voor zichzelf. We ondersteunen hen met praktische tips en tricks.

Spreker

Linde Van Reusel

Doelen

  • Je maakt kennis met de kracht van themaloos werken.
  • Je verwerft inzicht in de verschillende stappen om themaloos aan de slag te gaan.
  • Je ontwikkelt vanuit de aangereikte theorie een voorontwerp voor een themaloze hoek/werking.

DIT IS DEZELFDE WORKSHOP ALS VORIG JAAR

Executieve functies (EF) zijn de controlefuncties in je hersenen die je gedachten, emoties en gedrag sturen. Wanneer jij als leerkracht je EF-bril opzet, kan jij je steentje bijdragen om deze vaardigheden te stimuleren. Je krijgt een beeld van wat EF-functies zijn en waarom deze belangrijk zijn. Je ontdekt hoe je kinderen doelgericht kan begeleiden in de klas of op school. Je krijgt inspiratie om rond EF te werken in klas- en bewegingsactiviteiten.

Spreker

Nick Ferbuyt

Doelen

  • Na deze workshop …heb je een zicht op wat executieve functies zijn en waarom ze zo belangrijk zijn.
  • Na deze workshop… heb je een overzicht van kwaliteitsvolle EF-interacties.
  • Na deze workshop … heb je inspiratie omtrent doelgerichte EF-activiteiten in de klas en tijdens de bewegingsopvoeding.

In onze kleuterklassen is de diversiteit groot – ook op het gebied van taal. In deze workshop bekijken we hoe we een krachtige leeromgeving kunnen creëren, waar we alle kleuters mee vooruit helpen (o.a. tijdens meespelen, geleide activiteiten, voorlezen …). We voorzien ook ruimte voor uitwisseling.

Spreker

Laurens Meeus

Doelen

  • Je weet hoe je een taalkrachtige leeromgeving kunt creëren in je kleuterklas.
  • Je reflecteert over de toepassing in je eigen klas.
  • Je wisselt ideeën en goede voorbeelden uit met je collega’s.

Lager onderwijs

Tijdens deze vorming maak je kennis met het cirkelen en leren we jou hoe en wanneer je verschillende soorten cirkels kan inzetten in je klas of school. Waar kansen voor verdieping liggen en welke valkuilen je best vermijdt. We geven ook een antwoord op allerhande ‘wat als?’ vragen.

Spreker

Jonas Van Laere

Doelen

  • De deelnemers overwinnen drempels om zelf met het cirkelen aan de slag te gaan.
  • De deelnemers krijgen zicht op de visie en denkkaders omtrent cirkelen.
  • De deelnemers ervaren tijdens de vorming de kracht van deze methodiek en voelen zich sterker om ze zelf in te zetten.
  • De deelnemers zijn gemotiveerd om na te gaan hoe zij deze methodiek verder kunnen implementeren in hun dagdagelijkse praktijk.

DIT IS DEZELFDE WORKSHOP ALS VORIG JAAR

Een optimaal leef- en leerklimaat in de klas? Inzetten op verbinding!
Met de ene groep gaat lesgeven en samenwerken als vanzelf. Met de andere groep lijkt de boel elk moment te kunnen ontploffen. Al snel ben je meer bezig met brandjes blussen dan met lesgeven. 

Verbinding tussen leerlingen onderling en met jou als leerkracht…dat is één van de sleutels om te komen tot een werkbare groepsdynamiek en een optimaal leef- en leerklimaat in de klas. Via deze actieve vorming versterken en delen we wat werkt en werken we samen drempels weg waar nodig.

Met onze eigen publicatie “Klasdynamiek-t: handleiding voor meer verbinding in de klas” onder de arm laten we jullie aanvullende methodieken ervaren en koppelen we deze aan onderbouwde denkkaders. We leggen daarbij een specifieke focus op het verhogen van het welbevinden bij leerlingen.

Spreker

Tini Dours

Doelen

  • Deelnemers hebben meer inzicht in de krachten van een verbindend klasklimaat.
  • De deelnemers ervaren tijdens de vorming de kracht van deze methodieken en voelen zich sterker om ze zelf in te zetten.
  • Deelnemers maken kennis met verschillende verbindende en herstelgerichte denkkaders en methodieken.
  • De deelnemers krijgen zicht op de visie en denkkaders omtrent klasdynamiek.

DIT IS DEZELFDE WORKSHOP ALS VORIG JAAR

Vertrekkend vanuit een interactieve klassikale instructie komen we tot een gedifferentieerde instructie die zo goed mogelijk tegemoet komt aan de individuele noden van de kinderen. We hechten bijzonder veel belang aan de ontwikkeling van ondernemende vaardigheden en attitudes die kinderen nodig hebben om in een gedifferentieerde klas te kunnen leren en leven: willen leren uit fouten, hulp vragen, hulp bieden, aan afspraken kunnen houden, zelfredzaamheid vergroten, …

Spreker

Fabienne Geuens

Doelen

  • Kennismaken met interactieve werkvormen om kinderen maximaal te betrekken in een korte instructie.
  • Een differentiatieles kunnen organiseren d.m.v. een soepele instructie. (IGDI)
  • Kinderen actief kunnen betrekken bij de procesevaluatie om het zelfsturend gedrag te vergroten.
  • Tips en tools leren kennen om zelfsturend gedrag te vergroten.

DIT IS DEZELFDE WORKSHOP ALS VORIG JAAR

Na een korte theoretische inleiding rond de noodzaak van beweegvriendelijk lesgeven, gaan we aan de slag met heel wat praktijkvoorbeelden die je nadien vlot kan toepassen in je eigen klascontext.

Spreker

Gert Muylle

Doelen

  • Inzicht in de noodzaak van beweegvriendelijk lesgeven.
  • verkennen van verschillende praktijkvoorbeelden die meteen toepasbaar zijn in je eigen klaspraktijk.
  • Inzicht in de kwaliteitscriteria van actieve werkvormen.

Bij oplossingsgericht coachen ligt de focus op een positieve toekomst in plaats van op een negatieve actuele toestand. Oplossingsgericht coachen is een effectieve manier om leerkrachten en hele schoolteams aan het stuur te zetten bij het aanpakken van uitdagingen.

Wat werkt er om mensen zelf in actie te krijgen? Hoe haal je het potentieel in collega’s naar boven? Wat is het verschil tussen coachen en sturen? Hoe maak ik van een gewoon gesprek een coachend gesprek? Welke leidraad kan ik hanteren voor een coachend gesprek vorm te geven? Welke vaardigheden zet ik daarbij in? Vanuit welke grondhouding sta ik in dit coachend proces?

Spreker

Britt Lotens

Doelen

  • Je hebt een kader over wat coaching inhoudt en kiest vanaf nu bewust wanneer je wil coachen en wanneer je wil sturen.
  • Je bent je bewust van de coachende vaardigheden die je kan inzetten in gesprekken met collega’s, leerlingen, ouders, …
  • Je verwerft inzicht in de principes van oplossingsgericht coachen.
  • Je kan in gesprekken groeigerichtheid aanbrengen en zo mensen aanmoedigen om zelf actie te ondernemen.

DIT IS EEN VERVOLG OP DE WORKSHOP VAN VORIG JAAR

Op een positieve manier omgaan met verschillen tussen leerlingen, dat is een uitdaging voor elke leraar. Maar hoe pakken we dit praktisch aan in een bomvolle sporthal? In deze vervolgworkshop blikken we kort terug op het afgelopen jaar: welke differentiaties hebben goed gewerkt en welke niet? Daarna zoomen we in op verschillende differentiatiemethodes voor lessenreeksen en reiken we handvatten aan om in de lessen lichamelijke opvoeding ook gedifferentieerd te evalueren.

Spreker

Steven Decroos

Doelen

  • De leraar LO duidt het verschil tussen divergente en convergente differentiaties.
  • De leraar LO past verschillende differentiatiemethodes toe op de evaluatie van de leerinhouden voor de lessen LO.
  • De leraar LO ervaart actief hoe verschillende differentiatiemethodes gerealiseerd kunnen worden in opdrachten en in creatieve spelvormen in de sporthal.

DIT IS DEZELFDE WORKSHOP ALS VORIG JAAR

Een combinatie van fijne interactieve momenten en theorie. Tijdens de inleefsessies kan je aan de hand van concrete opdrachten ervaren wat leerlingen met ADHD dagdagelijks beleven op school. We gaan reflecteren op een theoretisch onderbouwde manier. Ook nemen we jullie mee door onze materialenbank en maken we jullie warm voor een eventuele verdere verdieping.

Spreker

Jan Vermeir, Pam Rooman, Els Verheyden

Doelen

  • Deelnemers ervaren via interactieve opdrachten wat het betekent om ADHD te hebben in een schoolcontext. Dit helpt hen de impact van ADHD op leren en gedrag beter te begrijpen.
  • Deelnemers reflecteren op hun ervaringen en koppelen deze aan theoretische inzichten over ADHD.
  • Deelnemers ontdekken concrete materialen en tools uit de materialenbank die zij direct kunnen inzetten. Daarnaast worden zij gestimuleerd om zich verder te verdiepen in ADHD-gerelateerde onderwerpen via aanvullende cursussen of bronnen.

Deze workshop is nog onder voorbehoud

Spreker

BVLO (vakvereniging voor sportprofessionals)

Kleuter en lager onderwijs

DIT IS DEZELFDE WORKSHOP ALS VORIG JAAR

Vanuit onze ervaring als projectmedewerkers Zelfregulerend Leren bij de Pedagogische Begeleidingsdienst van het GO! delen we graag ons enthousiasme en willen we jullie inspireren om meer te leren over het belang van zelfregulerend leren in het leerproces van jezelf en je lerenden. We zullen uitleggen wat zelfregulerend leren precies inhoudt en hoe je dit in de klaspraktijk kunt toepassen. Samen reflecteren we op de klaspraktijk, waarbij we onderzoeken waar zelfregulerende vaardigheden al aan bod komen en hoe deze verder versterkt kunnen worden.

Sprekers

Muriel Vanoverschelde – Monica Joris

Doelen

  • Zicht krijgen op wat zelfregulerend leren inhoudt.
  • Inspiratievoorbeelden opdoen.
  • Het belang inzien van expliciete instructie bij de zelfregulerende vaardigheden.
  • Reflecteren over de eigen aanpak van zelfregulerend leren in de klas.

DIT IS DEZELFDE WORKSHOP ALS VORIG JAAR

In deze nascholing maakt je kennis met wat co-teaching precies inhoudt. We kijken naar de why, how en what en beschrijven de succesfactoren om co-teaching te implementeren in je klas en op school. Deze nascholing is gebaseerd op ondersteuningstrajecten die scholen liepen om co-teaching te exploreren en in te richten, heel klein maar ook schoolbreed.

Spreker

Marijn Vandevelde

Doelen

  • De deelnemers weten wat co-teaching is.
  • De deelnemers kennen de verschillende modellen van co-teaching.
  • De deelnemers kennen de succesfactoren op klas- en schoolniveau.

De wereld van AI binnen het onderwijs biedt veelbelovende mogelijkheden om zowel de leerervaring van leerlingen als de werkbalans van leerkrachten te verbeteren. Ontdek in deze workshop hoe de nieuwste AI-tools, het onderwijs transformeren en toegankelijk maken. Laat je inspireren en leer hoe jij deze technologieën kunt inzetten in jouw klas! We gaan er hands-on mee aan de slag!

Spreker

Thomas Aelbrecht

Doelen

  • Bewustwording creëren over de impact van AI op het onderwijs.
  • Kennismaking met AI-tools voor praktisch gebruik in de klas.
  • Ontwikkelen van vaardigheden om AI gepersonaliseerd in te zetten.
  • Reflectie stimuleren op ethiek en toekomstperspectieven van AI in onderwijs.

DIT IS DEZELFDE WORKSHOP ALS VORIG JAAR

Theoretische basisinzichten en praktische tips
– Autistisch denken
– voorspellend brein
– basisrust, zichtbare kenmerken en concrete communicatie
– dubbelspoor, eigenheid en functionaliteit

Spreker

Heidi Van Biervliet, Lore Van Damme, Katrien Van Der Meeren

Doelen

  • De cursist maakt kennis met de theoretische inzichten rond ASS.
  •  De deelnemer ervaart wat de invloed van de theoretische verklaringsmodellen rond ASS is op gebied van prikkelverwerking, sociale vaardigheden, gedrag, communicatie, verbeelding, letterlijk denken, …
  • De deelnemer ervaart het belang van ijsberg-denken bij het kijken naar gedrag van leerlingen met ASS.
  • De deelnemer ontwikkelt vaardigheden om toe te passen op de klasvloer en krijgt zicht op mogelijke hulpbronnen.

DIT IS DEZELFDE WORKSHOP ALS VORIG JAAR

Er worden voorbeelden getoond van voorbije projecten via Kunstkuur bij Bunderbos Zele. Ook gaan we zélf aan de slag om activiteiten te beleven en zo af te toetsen wat individueel mogelijk is. Samen muzische grenzen verleggen en overleggen.

Spreker

Natacha Schuddinck

Doelen

  • Leerkrachten muzisch aanwakkeren en motiveren met haalbare activiteiten
  • Voorbeelden van geïntegreerde projecten bekijken en bespreken
  • Zelf aan het werk gaan met muzische opdrachten

DIT IS DEZELFDE WORKSHOP ALS VORIG JAAR

Workshop met achtergrond en (vooral) praktijkvoorbeelden. Deze gaat buiten door, ongeacht het weer. 

Spreker

Gert Arijs

Doelen

  • Inspiratie bieden voor de lessen
  • Inspiratie bieden om samen te werken
  • Ideeën over achtergrond en nut

Doelgroep leerkrachten kleuter, L1, L2

We nemen jullie mee in de bewegingswereld van het kind want bewegen en leren gaan hand in hand.
Hoe kijk je naar het bewegen van een kind in de klas?
Hoe kan je de wereld van leren en bewegen met elkaar verbinden?
Merk je als leerkracht volgende uitdagingen op:
– een juiste zithouding aannemen
– pengreep
– letters vormen
– automatisatie
– “onhandigheid”
– …
De motorische ontwikkeling wordt theoretisch gekaderd en we gaan praktisch aan de slag.

Spreker

Evelien Haus en Inoa De Pauw

Doelen

  • De bewegingswereld van het kind leren kennen (vooral in de klas).
  • De wereld van leren en beweging met elkaar verbinden.
  • Problemen in de fijnmotorische ontwikkeling van het kind leren herkennen, praktische tools om hiermee aan de slag te gaan.

Schooltrajecten

Deze scholen volgen dit schooljaar een traject ‘Zien is snappen’ (gebaseerd op het gelijknamige boek).
De training geeft de deelnemers de basis van hoe je een anderstalige of taalzwakke leerling met eenvoudige visuele middelen de Nederlandse taal kan leren. Het traject bestaat uit verschillende bijeenkomsten en een training tot op de klasvloer (klasbezoeken en coaching gesprekken).

De aftrap van het traject wordt gegeven gedurende de gezamenlijke pedagogische studiedag. 
In deze eerste bijeenkomst starten we na de inleiding en het doel met het theoretische deel m.b.t het leren van de Nederlandse taal en de tweedetaalverwerving. Daarna gaan we praktisch aan de slag met de lidwoorden, aanwijzend voornaamwoorden en de eigennamen.

Leerkrachten die lesgeven in bovenstaande scholen aan de oudste kleuters en het lager onderwijs hoeven dus geen workshop te kiezen.

Spreker

Nanneke van Lokven en Mirabella Los (Bazaltgroep)

Doelen

  • Met eenvoudige middelen effectiever taalonderwijs realiseren aan anderstalige leerlingen.
  • Allerlei taalonderdelen (visueel) aanbieden, waardoor de kinderen een structuur zien en ermee oefenen. Zo leren ze meer en preciezer Nederlands.
  • Verder krijg je verschillende inspirerende oefenvormen vanuit Coöperatieve Leerstrategieën geleerd, waardoor kinderen met elkaar en van elkaar leren.

GO! leefschool Dendermonde volgt dit schooljaar het schooltraject effectieve digitale didactiek in basisonderwijs. Het traject – een samenwerking tussen GO! scholengroep Het Leercollectief en CVO Focus -bestaat uit verschillende bijeenkomsten.

Gedurende de gezamenlijke pedagogische studiedag gaan we concreet aan de slag met de 12 bouwstenen van effectieve digitale didactiek: het activeren van voorkennis, het formuleren van leerdoelen, het geven van instructie, begeleide oefening, feedback geven, zelfstandig oefenen, toetsen en evalueren, differentiatie, het motiveren van leerlingen, leerkracht-leerling interactie, zelfregulatie stimuleren, en het integreren van digitale tools.

Leerkrachten die lesgeven in bovenstaande school en het traject volgen, hoeven dus geen workshop te kiezen.

Spreker

Tania Maertens (CVO Focus)

Doelen

  • Je kent de basisprincipes en bouwstenen van effectieve digitale didactiek.
  • Je leert denken van doel naar tool en hoe deze te implementeren in je lespraktijk.