Samen

Samen is beter

Verschillende routes in het onderwijs

Mariska Van Damme ruilde 10 jaar geleden de bedrijfswereld bij ING in, voor de klasvloer in GO! basisschool De Zonnebloem in Kalken.

We bewandelen met de routeklas het pad van de leerlingen zelf. Niet iedereen hoeft immers de hoofdstraat te nemen . Sommigen slaan een binnenweg in, anderen nemen een iets langere weg, maar ze komen er wel.

“Ik verdiende behoorlijk en was goed in mijn job als Marketing manager, maar eigenlijk deed ik het niet graag. Ik was in die tijd al vioolleerkracht en lesgever bij het Rode Kruis en dat smaakte naar meer. Dus toen ik zwanger was van mijn tweede kindje begon ik aan de studies kleuteronderwijs. En dat terwijl er thuis nog een peuter rondliep en ik ook nog aan de slag was bij ING.  Maar hé, ik heb het gehaald!

En het zou niet mijn laatste keer achter de boeken zijn, want na een aantal interims, kon ik starten in GO! basisschool De Zonnebloem in Kalken.  Maar wel in het 5e leerjaar! Ik werd er erg gestimuleerd om ook nog mijn diploma lager onderwijs te halen. Ik ben blij dat ik ook dat nog gedaan heb.”

10 jaar nieuwe dingen

“Waarom onderwijs? Dat voelde gewoon goed en juist.  Als je kinderen kennis kan doorgeven, bezorgt je dat een goed gevoel. Om eerlijk te zijn: het aantal werkuren is zeker niet minder dan toen ik Marketing manager was. Uitgezonderd de zomervakantie dan misschien. Maar het boeiende is dat onderwijs constant evolueert. In die 10 jaar tijd heb ik al zoveel nieuwe dingen mogen doen… Aan variatie geen gebrek.”

Langs een andere weg

“Zo stond ik vorig jaar nog in het 5e leerjaar. En dit jaar begeleid ik de routeklas. In deze klas helpen we kinderen die een ander parcours nemen dan het normale.

Bijvoorbeeld leerlingen die het 5e en het 6e leerjaar in één jaar bundelen. Door middel van de routeklas studeren ze af op het einde van het schooljaar, maar kunnen ze toch bij hun vriendjes in het 5e leerjaar blijven zitten. Of Cognitief Sterk Functionerende (CSF) leerlingen die nog meer uitdaging nodig hebben dan de verdieping die de klasleerkracht al biedt. Ook hen begeleiden we op wekelijkse basis en daarin zijn we pionier! Zij verwerken een deel van de leerstof uit de klas zelfstandig en komen wekelijks tot 3u naar de routeklas om extra uitgedaagd te worden door logische denklessen, informaticalessen en projectlessen. Door deel uit te maken van het Lerend Netwerk van CSF-leerlingen, waarin we ervaring, kennis en casussen uitwisselen met andere scholen, kunnen we sterk staan in deze materie en hierin verder blijven groeien.

Maar we begeleiden evengoed leerlingen die een iets tragere weg nemen dan normaal, en die door de routeklas niet hoeven te blijven zitten. We bewandelen het pad van de leerlingen zelf. Niet iedereen hoeft immers de hoofdstraat te nemen.  

Onze leerlingen zijn zelfs zo enthousiast over de routeklas, dat andere kindjes komen polsen wat ze moeten doen om er ook bij te mogen 😊.

Bijleren van elkaar

Het mooie is dat we met onze school blijven innoveren, bijleren en investeren. En het krachtige aan een scholengroep is dat we kunnen bijleren van elkaar. Door de werking van de B-stroom te bestuderen in GO! Campus Kompas – een secundaire school uit onze scholengroep – zijn wij gaan nadenken hoe we dit konden doorvertalen op onze school.  Als resultaat hebben we onze zorguren gebundeld voor de organisatie van onze routeklas, waarin we leerlingen vaardig genoeg maken om mee te kunnen binnen hun klas.

Geen eenheidsworst

Dat is ook wat GO! basisschool De Zonnebloem zo typeert. We zetten het kind centraal en willen alle kinderen vooruit helpen. Dat kan niet met eenheidsworst. We zoeken dus oplossingen op maat. Dat zorgt ook voor die variatie in de job, maar maakt het uiteraard niet eenvoudiger.
Het grappige is, dat ik soms wel gelijkenissen zie met mijn vroegere job als Marketing manager. Terwijl ik daar op zoek was naar de juiste merchandising om mensen zaken te laten kopen, zoek ik nu naar manieren om kinderen leerstof aan te brengen, zodat ze het écht willen leren. Alleen hier zetten we daarbij sterk in op talenten om vaardigheden te versterken.

Mensen en emoties

Het grote verschil is dat je in onderwijs met mensen en emoties werkt en niet met cijfers zoals in marketing. Er zijn heel wat partijen bij betrokken, zoals bijvoorbeeld ook ouders. Voor hen zijn veel zaken vanzelfsprekend. Ik heb het gevoel dat ze vaak niet beseffen hoeveel wij doen voor hun kinderen. Dat besef komt dan in het zesde, als hun kinderen vertrekken. Ik stoor me dan ook soms aan de manier waarop ze zich uiten. Ik heb een groot rechtvaardigheidsgevoel en wil dat iedereen tevreden is. Maar ik moet aanvaarden dat je nooit voor iedereen goed kan doen.

De Slimste Mens

Het doet zo’n deugd om mijn leerlingen evolutie én plezier te zien maken. Ik doe dat uiteraard niet alleen, maar met een bende heel fijne collega’s. We zoeken samen naar oplossingen, helpen en versterken elkaar. Iedereen blijft ook vernieuwen, evolueren en professionaliseren, ongeacht de leeftijd.
Het loopt natuurlijk niet altijd van een leien dakje, maar we zijn er voor elkaar en dat geeft een heel goed gevoel. Ik durf ze zelfs vrienden te noemen, want we zien elkaar ook regelmatig buiten school. Dat hoeft niet altijd met iedereen te zijn, maar een etentje, samen naar de cinema, naar opnames van De Slimste Mens of een weekendje naar zee,… het staat regelmatig in de agenda. Zelfs met ex-collega’s, die nu in het leersteuncentrum werken, hebben we nog geregeld contact.

Stiekem hoop ik dat we ‘mijn’ routeklas de komende jaren nog verder kunnen uitbouwen. En zelfs initiëren in de kleuterwerking. Onze kinderen verdienen het om te blijven innoveren en optimaliseren!

Het krachtige aan een scholengroep is dat we kunnen bijleren van elkaar.