Samen

Samen is beter

Kansen nemen en krijgen in onderwijs

Tineke De Proft vroeg zich na 20 jaar lesgeven af, of er nog iets anders was. En ja, ze vond dit… in het onderwijs.

Helaas zijn doorgroeimogelijkheden niet het eerste waar je aan denkt bij onderwijs. Wel, en toch zijn ze er. Ik heb ze ontdekt!

“Voor mij was het een roeping. Ik heb heel wat familie in onderwijs. Mijn grootvader gaf zelfs nog les aan de directie van GO! basisschool Vierhuizen, waar ik nu zelf werk sinds 4 jaar.

Daarvoor stond ik, maar liefst 20 jaar voor de klas in het 5e leerjaar van een andere school van GO! scholengroep Het Leercollectief. Hoewel ik dat al die jaren met veel enthousiasme deed, merkte ik dat naarmate de jaren vorderden, mijn vlammetje wat ging doven. Ik begon me af te vragen of er nog iets anders was. 20 jaar later sta je wat anders in het leven dan aan de start van je carrière.”

Een vlammetje door ijsbergen

“Het is misschien vreemd, maar ijsbergen wakkerden mijn vlammetje opnieuw aan 😊. Ik werd deeltijds ijsbergcoach bij Leerstudio. Ijsbergrekenen is een speelse, aanschouwelijke didactiek voor rekenen in het basisonderwijs, waarbij we ervan uitgaan dat het maken van sommen slechts het topje is van de… ijsberg. Probleemoplossend denken en analytisch inzicht zijn het ultieme doel en bereiken we door het leerplezier en de leerwinst te vergroten.”

Voet in de praktijk

“Voor mij betekende dat, dat ik plots leerkrachten mocht begeleiden. En dat na 20 jaar 10- en 11-jarigen onder mijn vleugels te hebben.  Een verrijking voor mezelf! Ik leerde collega’s kennen uit heel Vlaanderen, en mocht naar hun verhalen en ervaringen luisteren. Hierdoor werd ik een pro in relativeren.  Maar ik ontdekte ook dat ik goed ben in coachen, inspireren en collega’s besmetten met mijn positiviteit. Want vernieuwing is niet altijd eenvoudig. Dat gaat gepaard met tijd en boterhammen.  Samen gaan we dat proces aan. Het fijne is dat ik dit bij mijn collega’s van GO! basisschool Vierhuizen nog elke week tot op de klasvloer mag blijven doen. Ik begeleid hen bij de implementatie totdat ze het helemaal onder de knie hebben. Zo houd ik toch nog een serieuze voet in de praktijk. Vorig schooljaar haalden we zo met de juiste didactiek het onderste uit de kan bij 2 kinderen met een zware leerstoornis uit het 5e leerjaar. Dat is toch waar je het voor doet!”

Samen school maken

“Daarnaast gaf onze directie mij de kans om deeltijds beleidsmedewerker te worden. Nog een nieuwe uitdaging die mijn vlam opnieuw hevig doet branden. Een school leiden is niet te onderschatten. Het is fijn dat ik de directie daarin kan ondersteunen. Samen gaan we voor vernieuwend onderwijs, waarbij we oog hebben voor het bewaren van kwaliteitsvolle vaste waarden. Dat evenwicht is belangrijk. Maar soms moet je die stap richting vernieuwing gewoon durven zetten. Zonder te overhaasten.”

Een 10 voor gezelligheid

“Een goede sfeer is hiervoor wel een voorwaarde. Want als je je goed voelt, is er al sneller iets extra mogelijk. In onze school werken we hier heel bewust aan met een uitgebreide werkgroep ‘sfeer’. Iedereen werkt kei hard hier! Maar daarnaast is er ruimte voor een gezonde portie gezelligheid. Uiteraard gestimuleerd door de directie. Zo is er een beurtrol om bij personeelsvergaderingen hapjes en drankjes te voorzien. Recent nog sprongen we ’s avonds met 5 in de auto om onze collega’s op GWP (meerdaagse schoolreis) te bezoeken. En in de leraarskamer hangen kinderfoto’s van de collega’s, zodat er bij een tasje koffie gediscussieerd kan worden wie die schattigaards zijn.”

Durven springen

“Mijn droom? Ik zou nog zoveel mogelijk leerlingen en leerkrachten willen inspireren om de beste versie van zichzelf boven te halen. Ik kreeg en nam de kans om mezelf helemaal te ontplooien. Ook al dacht ik even dat ik vastzat. Maar waar anders moet je naartoe, als je hart in onderwijs ligt? Nergens! Het is soms een kwestie van je openstellen en durven springen. Ik ben benieuwd wat er nog allemaal op mijn pad komt!”

Ik kreeg en nam de kans om mezelf helemaal te ontplooien. Ook al dacht ik even dat ik vastzat. Maar waar anders moet je naartoe, als je hart in onderwijs ligt? Nergens!